Bejijng

15 april 2016 - Beijing, China

Rond een uur of 12 komen we aan op het station in bejijng. Hier staat onze gids Sunny al op ons te wachten. Helaas laat onze chauffeur naar het hotel lang op zich wachten. Die staat namelijk vast in de bekenden bejijngse files.na gearriveerd te zijn in ons hotel en snel een douce te hebben genomen gaan we Chinese lunce met dumping.  Hierna maken we ons en weg door de metrostation naar de confucianis tempel, waar de zonen van de kijzer les kregen en de lama tempel, en boedistche tempel. Tijd corr weer wat eten, dit doen we in een houtong en oude Chinese buurt, waar nog traditionele huizen staan. En waar alles qwa eten te krijgen is. Zelf ben ik nog niet zo dapper dan en gans voor een gefrituurde maïs in een deegkorstje. De volgende dag is het tijd voor chinas grootse attractie the Chinese muur. Nana deze de ene kant te h.ebben opgeklommen heb ik er wel genoeg van, maar de rest van de groep nog niet, zie gaan veder naar de ander kant. Terwijl ik rustig van het uitzicht genieten terug loop. Wanaar ik besluit om in plaats van de kabel baan naar beneden te nemen dat ook te lopen. Hierdoor stuit ik op wat de Chinezen een stenen tuin noemen. Hier hebben ze dus allemaal stenen uit verschillende delen van het land en daarbuiten naar deze ene tuin gehaald. Prachtig om te zien, ook al is het allemaal nep en aangelegd toch geniet ik erg van deze wandeling door de tuin. Miss nog wel meer dan de wandeling op de muur. Savonds gaan we naar weer en andre houtong, deze heeft een beroemde food streat. Hier is echt alles op het gebied van eten te vinden. Zelfs gefrituurde schorpioen. En aangezien het op mijn bucket list staat ben ik gedwongen om wat insecten te eten, in dit geval krekels. Ik kan het niemand aanraden, ze zijn erg krokant doordat ze gefrituurde zijn maar veder smaken ze naar winning. Ander dingen die ik daar at zijn kastanjes, broodjes met custerd vulling en als toetje en stok met rode vruchten gedoopt in gecaramelicheerde suiker.

De volgende ochtend nemen we als groep afscheid van elkaar tijdens ons onbijt. Eidereen zal vanuit Beijing zijn eigen weg veder gaan. Maar ik heb nog 1 dag in beging in het vooruitzicht en daarmee ga ik doen wat ik al heel lang wilden, de verboden stad bezoeken. Eerst ga ik op aanraden van mijn gids over het tiamen plijn lopen, hier staan veel van de belangrijk regering gebouwen van China. Maar om eerlijk te zijn kan het me allemaal gestolen worden en heb ik mijn oog maar op 1ding, de verboden stad. Het is een doolhof om binnen te komen, en er zijn zoo veel Chinezen dat ik er bijna gek van word. Bij binnenkomst is het al niet veel beter en vraag ik me af waar ik mijn toegangsbewijs moet halen. Want de meesten boorden zijn in het Chinees en daar maak ik weinig van. Gelukkig loopt er net een groep met westers toeristen langs en aan hun ginds vraag ik waar ik heen moet. Ook na de kaartjes controle is de manicure inteens en ik besluit snel een van de zij gangen in te gaan. Zo loop ik de hele dag (van 10tot 3 in de verboden stad) het stuk dat ik het mooiste vind is ook gelijk het stuk waar minder mensen zijn (je moet er nog een extra toegang kaartje voor kopen) maar dit is een heel mooi oud gedeelte met weer een rots tuin. De rest is allemaal vrij groot een pompeuze opgezet, en er lopen zo veel mensen dat het mogelijk te zien valt. Hiermee eindigt mijn avontuur in Beijing maar begint er een nieuwe in Xaimen.