Yangshou

12 mei 2016 - Xiamen, China

In vergelijking met guilin is Yangshou een kliene stad. Maar toch nog niet heel erg klein blijk na mijn eesrte rondje door de stad. Ik ben dan ook blij dat het hostel waar ik verblijf er net buiten licht met uitzicht op de geweldige bergen. De beneden staat blijkt een waar toeristen oord. Met bars, clubs, restaurant en vooral heel veel winkels waar ze allemaal de zelfs toeristische troep verkopen. (ik maak me ook schuldig dit in stad te houden door het kopen van een paar oorbellen en aanzicht kaarten). Maar langs de rivier die aan een kant van de stad loopt vergeet je dat allemaal. Dag twee begint met een hele hoop regen, maar gezien mijn beperken tijd daar besluit ik toch naar Yangshou park te gaan, dat midden in de stad ligt. Maar na een uur door de regen gestruind te hebben heb ik het wel gehad, hoe mooi het ook is. Het is er vast aangename als het droog is. In een café wacht ik tot het tijd is voor de Chinese kook lessen die ik geboekt heb :D !! Ik ontmoeten de hoodkok en samen wachten we op de rest van de groep. Waarnaar we naar een lokale mark gaan. Deze bestaand uit twee delen, een groente en fruit en een vlees deel. Het meeste "vlees" is allen nog levend en zit in kooien tot het gekocht word. En waarvan ik eigenlijk dacht dat het een fabeltje was, er worden ook honden en katten verkocht OM TE ETEN !! Het schijnt dat dit gebruik aan het uitsterven is (omdat de jongere generatie tegen is ) maar dat is het nog niet helemaal helaas. Gelukkig blijven we niet lang, en gaan we lekker koken, voor mij allen vegetarische gerechten. Zo leer ik een hoop over het Chinese koken wat ze vooral in de wok doen maar ook in rieten maandjes waar ze dingen in stomen.

De volgende dag is het tijd voor een goede wandeling in de omgeving, die begint in het oude stadje xingping. Het stadje is inderdaad erg oud, de toeristische winkels in de huizen helaas niet. Dus gaan we snel aan  de wandel langs de rivier. Waar we onder andere de bergen tegenkomen die op het 20 yuan ballet staan. En aangezien ik 's avonds zin heb om uit te gaan, en Kelly niet. Begeef ik me in mij  eentje naar de stad op de fiets. Na een lang onderzoek in elke club kies ik er een uit waar een beetje gedanst word (in de rest, ook al heet het een club word helemaal niet gedanst, behalve dan door half naakte gogo grils) hier maak ik wat nieuwe Chinese vrienden, die geen word engels praaten, maar gelukkig hoef je als je danst niet zo veel te praaten. Na een gezellige avond begeef ik me precies op het juiste moment terug naar het hostel. Want er staat een storm op barsten en de bliksem verlicht de hemel.

Mijn plan om vroeg op te staan en te gaan fietsen vallen letterlijk in het water. Ik word inderdaad vroeg wakker maar als ik naar buiten kijk en de regen zie bedenk ik me. Ik ga terug naar bed om veder te slapen met de hoop dat het later droog word. Maar ook blijkt helaas niet het geval. De regen stopt wel, maar wat blijkt als ik benden kom. Het centrum, dat lager ligt dan het hostel blijkt helemaal overstroomd door de storm van vanacht. Hierdoor is er ook in ons hostel geen elctrictijd warm water of internet. Dus na mijn ontbijt besteld (al het koken gaat elektrische in het hostel) te hebben en opgegeten ga ik de berg af om poolshoogte te nemen. En inderdaad onder aan de berg staat een hele hoop water. De locols lopen er gewoon in met hun broekspijp opgerold tot in hun liezen. Want dat is hoe hoog het water staat, tot over de knieën. Na deze inspectie keren we terug naar het hostel. Waar we ons de rest van de dag proberen te vermaken.en 's avonds eten bij kaarslicht. Gelukkig is het water de volgende dag zo ver geslonken dat je weer veilig door de straten kan lopen. En dit isnodig ook voor mij aangezien de volgende dag mijn vliegtuig vroeg vanuit Huilen vertrekt. Dus loop ik naar het bus station aan de andere kant van de stad (in de stad zelf roeden nog geen bussen) maar naar Guilin gelukkig wel.

1. Arianne Beguin:
    15 mei 2016
    Ha Inge Lize!
    Wat een leuke verhalen! Ik wil je foto's nog eens apart zien.
    Wij hadden het goed in Japan. Daar eten ze ook uit veel kleine schaaltjes en met schort voor. Gelukkig smakken ze niet!
    Veel plezier nog en succes met tekenen en miniatuur schilderen!
    Arianne